Id-skydd vid id-kapning
I många fall krävs endast ditt personnummer för att någon annan än du själv ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn. Detta brukar kallas för id-kapning eller id-stöld– det vill säga när någon annan använder dina uppgifter för att handla, skapa upp konton eller teckna tjänster med din identitet.
ID-kapning kan drabba vem som helst och ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet har blivit kapad. Det kan vara ett tidskrävande detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.
I WaterCircles hemförsäkringar ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för ett id-kapning. Utan extra kostnad har du tillgång till support dygnet runt med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.
Få hjälp vid id-kapning/id-stöld
Om du misstänker att du kan ha drabbats av en id-kapning kontaktar du vår samarbetspartner Tenerity och får prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger vi vad som har hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.
- Du misstänker att din identitet kan vara kapad.
- Du ringer till Tenerity på: +46 840 000 706.
- Utredaren utför de första viktiga åtgärderna för att förhindra fortsatta bedrägerier.
- Du gör en polisanmälan samt skickar in all information kring bedrägeriet.
- En signerad fullmakt ger utredaren rätt att företräda dig gentemot fordringsägare och borgenärer.
- Utredaren kontaktar företagen bakom betalningskraven.
- Vi, i samarbete med Tenerity, håller dig uppdaterad under hela processens gång.
- I de allra flesta fall lyckas utredarna att få alla fodringar och betalningskrav avskrivna.
Agera snabbt vid id-stöld
Det är viktigt att agera snabbt om du blivit utsatt för id-stöld för att så fort som möjligt kunna begränsa bedrägeriet. Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid id-stöld.
När id-stöld har konstaterats får du hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.
Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.
Id-kapning inkluderar inte kortbedrägeri
Id-kapning inkluderar inte kortbedrägeri, och det finns en viss skillnad mellan id-kapning och kortbedrägeri. Vid kortbedrägeri har det dragits pengar från ditt konto, till exempel genom att ditt bankkort har blivit avläst (”skimmat”) när du har använt kortet vid betalning eller vid bankomatuttag. En id-kapning innebär istället att någon använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på internet eller ansöka om lån i ditt namn.
Drabbas du av kortbedrägeri ska du göra följande steg:
- Spärra ditt kort omedelbart hos din bank så att inte bedrägeriet kan fortsätta.
- Polisanmäl händelsen.
- Reklamera de obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort hos din bank eller kortutgivare.