Id-skydd vid id-kapning

I många fall krävs endast ditt personnummer för att någon annan än du själv ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn. Detta brukar kallas för id-kapning eller id-stöld– det vill säga när någon annan använder dina uppgifter för att handla, skapa upp konton eller teckna tjänster med din identitet.

ID-kapning kan drabba vem som helst och ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet har blivit kapad. Det kan vara ett tidskrävande detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.

I WaterCircles hemförsäkringar ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för ett id-kapning. Utan extra kostnad har du tillgång till support dygnet runt med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.

Få hjälp vid id-kapning

Om du misstänker att du kan ha drabbats av en id-kapning kontaktar du vår samarbetspartner Tenerity och får prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger vi vad som har hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

  • Du misstänker att din identitet kan vara kapad.
  • Du ringer till Tenerity på: +46 840 000 706.
  • Utredaren utför de första viktiga åtgärderna för att förhindra fortsatta bedrägerier.
  • Du gör en polisanmälan samt skickar in all information kring bedrägeriet.
  • En signerad fullmakt ger utredaren rätt att företräda dig gentemot fordringsägare och borgenärer.
  • Utredaren kontaktar företagen bakom betalningskraven.
  • Vi, i samarbete med Tenerity, håller dig uppdaterad under hela processens gång.
  • I de allra flesta fall lyckas utredarna att få alla fodringar och betalningskrav avskrivna.

Agera snabbt vid id-stöld

Det är viktigt att agera snabbt om du blivit utsatt för id-stöld för att så fort som möjligt kunna begränsa bedrägeriet. Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid id-stöld.

När id-stöld har konstaterats får du hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.

Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.

Id-kapning inkluderar inte kortbedrägeri

Id-kapning inkluderar inte kortbedrägeri, och det finns en viss skillnad mellan id-stöld och kortbedrägeri. Vid kortbedrägeri har det dragits pengar från ditt konto, till exempel genom att ditt bankkort har blivit avläst (”skimmat”) när du har använt kortet vid betalning eller vid bankomatuttag. En id-stöld innebär istället att någon använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på internet eller ansöka om lån i ditt namn.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du göra följande steg:

  • Spärra ditt kort omedelbart hos din bank så att inte bedrägeriet kan fortsätta.
  • Polisanmäl händelsen.
  • Reklamera de obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort hos din bank eller kortutgivare.

Rådgivning

Kontakta vår samarbetspartner Teneritys ID-agenter redan idag och få tips och råd hur du minskar risken att bli utsatt för id-kapning.

Telefonnummer: +46 840 000 706

Rådgivningen är öppen vardagar mellan kl 09:00 och 17:00.
Anmälan om misstänkt identitetsstöld kan göras dygnet runt.

pexels-mart-production-7709263_kvadrat

Webbrensning

Vår närvaro på Internet ökar i allt snabbare takt. Användandet av sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter stiger och allt fler använder också mobilappar som Kik och Snapchat för att chatta.

Tyvärr används även dessa kanaler för att kränka andra och det är framför allt unga som upplever kränkningar på nätet. Det är vanligt förekommande att digitala identiteter missbrukas och att falska profiler skapas samt att man blir utsatt för hot och oönskad spridning av kränkande bilder och videor. Ofta leder det till situationer som är krångliga, tidskrävande och ibland kostsamma att hantera på egen hand.

Med tjänsten ”webbrensning” kan du få hjälp att ta bort oönskat och kränkande innehåll på Internet. Det kan vara innehåll som publicerats utan ditt samtycke eller falska profiler som skapats i ditt namn.

WaterCircles, i samarbete med Tenerity, agerar på ditt uppdrag och behöver därför få underlag med information om vad som ska åtgärdas. I vissa fall krävs även en fullmakt.

Teneritys erfarna agenter följer upp det oönskade innehållets plats och ser till att de som står bakom webbplatsen tar bort det lagrade innehållet. En förutsättning för att det ska kunna ske är att innehållet strider mot den aktuella webbplatsens användarvillkor och/eller strider mot tillämplig svensk lag. Vi håller dig uppdaterad under hela processen och när uppdraget är slutfört får du vägledning om hur liknande fall ska undvikas i framtiden.

Du kan även använda tjänsten för rådgivning om internet och hur du ska anpassa inställningar i sociala medier. Tenerity finns tillgängliga dygnet runt, året om för att ta emot ditt samtal.

Få hjälp med:

  1. Falska profiler på Facebook, Twitter, Kik, Snapchat eller andra sociala medier
  2. Personliga bilder av dig/ditt barn på oönskade platser, t ex dejtingsidor
  3. Kränkande kommentarer eller mobbning i sociala medier
  4. Hackade e-postkonton eller användarkonton i sociala medier
  5. Avindexering i sökresultat och information på internet

 

Allmänna tips och råd för att skydda sig mot id-kapning

Genom att se till att alltid följa dessa tips och råd, så har man en bra grund när det kommer till att skydda sig mot id-kapning.

  • Använd olika lösenord för olika tjänster
  • Välj lösenord som är unika och som inte går att gissa sig till. Gärna 12–15 tecken inklusive specialtecken, små och stora bokstäver
  • Aktivera tvåstegsverifiering för inloggning på dina konton
  • Dela aldrig din personliga data eller lösenord med någon annan
  • Handla aldrig på nätbutiker som inte har säker betalning
  • Klicka aldrig på länkar i e-post från okända avsändare
  • Följ transaktionerna på ditt bankkonto
  • Ha lås på din mobiltelefon, gärna med touch-ID
  • Logga aldrig in på mobilt Bank-ID på uppmaning av någon annan, om du inte själv kontaktat
    t.ex. banken.