Hem      Kundservice   

Vanliga frågor

Många frågor hittar du svaret på här. Om inte, är du mer än välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon – så hjälper vi dig.

Vill du säga upp en försäkring som du har hos oss ringer du 010-4900 999 eller mejlar till info@watercircles.se så hjälper vi dig att avsluta din försäkring. Det går också bra att skicka ett brev till oss via post. Här hittar du vår postadress.

Vill du säga upp en försäkring hos ett annat försäkringsbolag när du blir kund hos oss är det du själv som ansvarar för att meddela detta till ditt försäkringsbolag. Vi kan även göra detta åt dig om du fyller i, signerar och skickar in fullmaktsblanketten nedan till oss. Vi står för portot! Du kan även skicka in den digitalt. När vi mottagit din blankett så meddelar vi ditt försäkringsbolag att du vill säga upp din försäkring.

Fullmaktsblankett WaterCircles (PDF)

Fullmaktsblankett WaterCircles (digital)

Du kan byta din försäkring först på huvudförfallodagen, som är det datum då försäkringen slutar att gälla. Datumet för huvudförfallodagen hittar du på ditt försäkringsbesked, som du fick när du tecknade försäkringen eller när försäkringen förnyades.

Även om du betalar din försäkring per månad eller halvår måste du vänta till huvudförfallodagen innan du kan byta försäkringsbolag.

Du kan däremot teckna ny försäkring när du vill under året, men den nya försäkringen kommer då att börja gälla först när den gamla försäkringen går ut, d.v.s. på huvudförfallodagen.

Så gäller reseskyddet

Coronaviruset har spridit sig till Europa och till de länder vi svenskar ofta reser. Många undrar i samband med detta hur hemförsäkringens reseskydd gäller. Här nedan hittar du svaren.

  • Hemförsäkringens reseskydd gäller för resor i hela världen. Vi hjälper dig när du befinner dig på ditt resmål om du eller någon i familjen blir sjuk, skadad eller bestulen.
  • Reseskyddet gäller inte för de länder och regioner som UD avråder dig att resa till om du inte befann dig på resmålet innan avrådan kom.
  • Om du däremot väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte längre reseskyddet i hemförsäkringen.

Jag befinner mig i ett drabbat område – vad gäller?

Om du redan rest till ett land eller ett område som under din vistelse blir drabbat av Coronaviruset gäller reseskyddet som vanligt om du blir sjuk eller skadad.

Om du insjuknar kontaktar du SOS International på telefon +45 38 48 80 00.

Om du sitter i karantän

Reseförsäkringen ger ingen ersättning för kostnader som kan uppstå genom att du blir satt i karantän. Om du däremot blir sjuk och behöver vårdas på sjukhus gäller försäkringen.

Om du sätts i karantän uppmanar vi dig att följa instruktionerna från de lokala myndigheterna samt att ta kontakt med Sveriges ambassad eller konsulat om det finns på orten. Om du behöver boka om din hemresa, kontakta resebyrån eller flygbolaget.

Vill du ställa in en planerad resa?

Om du vill avboka en redan köpt resa till ett land eller region som drabbats av Coronaviruset kontaktar du din researrangör eller ditt flygbolag för att undersöka vilka möjligheter du har att avboka eller omboka resan.

Avbeställningsskyddet som ingår i Resextra gäller endast vid akut sjukdom eller olycksfall innan avresan men det gäller inte om du avbokar din resa på grund av rädsla för att bli smittad eller för att UD avråder från resa.

Råd innan avresan

  • Läs och följ UD:s rekommendationer.
  • Om du inte vill åka på en redan planerad eller bokad resa behöver du kontakta ditt rese- eller flygbolag för att ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa.
  • Ditt reseskydd i hemförsäkringen eller din tilläggsförsäkring Resextra ersätter inte avbokning av en planerad resa utifrån denna händelse.

Länder som UD avråder dig att åka till

Vilka specifika länder och regioner det gäller hittar du här.

Alla autogirodragningar sker den 1:a varje månad. Om dragningsdatumet hamnar på en helgdag sker dragningen nästkommande arbetsdag.

Kontakta din bank som hjälper dig eller ändra själv genom att logga in i din internetbank.

Om en försäkring har förnyats eller om du till exempel har tecknat en ny försäkring, gjort en ändring i eller avslutat en försäkring kan beloppet skilja sig från tidigare.

I vissa fall kan det även förekomma en viss öresavrundning som gör att den sista dragningen för försäkringsperioden kan bli ett annat belopp än de övriga månaderna. Oftast kan det då handla om +/- 15 kr.

Du behöver ange uppgifterna för att betalningen ska komma fram till oss. Observera att det kan ta längre tid innan pengarna kommer fram till oss från en utlandsbank, därför är det viktigt att du betalar fakturan 4-5 bankdagar före förfallodagen.

IBAN: SE6350000000053981031954
SWIFT/BIC-kod: ESSESESS
BANK Skandinaviska Enskilda Banken
Ange referens: OCR nummer på fakturan

Om du har en innestående återbetalning för en försäkring du har eller har haft hos oss så kan du välja att få din återbetalning på något av följande två sätt.

1) Vi drar av återbetalningen mot din nästa faktura.

2) Vi återbetalar summan kostnadsfritt till ditt bankkonto. Observera att det kan ta upp till tio dagar innan du har pengarna på ditt konto.

För att vi ska kunna genomföra återbetalningen till dig vill vi att du klickar här för att fylla i dina uppgifter och hur du önskar få dina pengar.

Observera att om du betalar via autogiro sker återbetalningen automatisk.

Man kan endast välja att ha ett betalningsalternativ för varje försäkringstagare. Om du ansöker om autogiro, så kommer alla dina fakturor att dras via autogiro – oavsett vilket betalningssätt du tidigare valt för din försäkring. Samma gäller för e-faktura, om du ansökte om e-faktura, så kommer alla dina fakturor finnas som e-faktura direkt i din internetbank.

Om du till exempelvis har en försäkring för din bil, ditt hem och olycksfall så kan du bara välja ett betalningsalternativ för samtliga försärkingar – pappersfaktura, e-faktura eller autogiro.

Du kan ansöka om autogiro direkt på din internetbank. Läs mer om du går tillväga för att ansöka om autogiro här>

Så snart ditt autogiro är godkänt upphör vi att skicka e-fakturor till dig och betalningen dras istället automatsikt via autogiro från det angivna kontot.

OBS: Alla e-fakturor som redan har skickats till din internetbank behöver du betala in, medan alla dina framtida fakturor kommer att dras direkt via autogiro från det angivna kontot.

Har du sedan tidigare ett autogiro hos oss kommer det automatiskt att makuleras, upphöra och ersättas med e-faktura när du ansöker om e-faktura på din internetbank.

Ja, det kan du göra, men det tillkommer en extra avgift på 10kr/e-faktura. För kostnadsfri månadsbetalning kan du ansöka om att betala via autogiro>

Väljer du däremot att betala med hel- eller halvårs e-faktura så är det helt kostnadsfritt och ingen extra avgift tillkommer.

Vi akut skada utomlands kan du dygnet runt kontakta vår samarbetspartner SOS International på telefonnummer +45-70 10 50 50.

Information om hur du anmäler en skada som inträffat på resa finns här.

Hel- eller halvårs e-faktura

Väljer du att betala din försäkring med hel- eller halvårs e-faktura är det helt kostnadsfritt och det tillkommer ingen extra avgift.

Månads e-faktura  

Om du väljer att betala din försäkring månadsvis med e-faktura tillkommer det en avgift på 10 kr/e-faktura. För kostnadsfri månadsbetalning kan du ansöka om att betala via  autogiro>

Du gör ansökan direkt på din internetbank. Instruktioner för hur du ansöker finns på din banks hemsida.

Idag kan du välja att betala dina försäkringar via autogiro, e-faktura, Kivra eller papperfaktura. Det kan dock tillkomma en fakturaavgift på vissa av betalningsalternativen.

Betalningsalternativ och fakturaavgifter

Betalningsmetod: Helår Halvår* Månad
Autogiro 0 kr 0 kr 0 kr
E-faktura 0 kr 0 kr 10 kr
Faktura (post) 35 kr 35 kr 35 kr
Kivra 0 kr 0 kr 10 kr

Du kan välja mellan att:

  • Snabbast – Logga in på din internetbank och anslut WaterCircles Försäkring (BG 704-7301) som mottagare. Ange personnummer på den personen som står på försäkringen som betalarnummer.
  • Snabbt – Fyll i vår digitala autogiroansökan och signera med Bank-ID.
  • Långsamt – Skicka in ett gammalt hederligt dokument genom att fylla i vår ”manuella” autogiroansökan och skicka in den per post – vi står för portot. Du kan även spara ner, fylla i, scanna in och maila den till info@watercircles.se. Kom ihåg att du alltid måste skriva under den!

Här finns mer information om hur du kan betala kostnadsfritt med autogiro.

Här har vi samlat våra blanketter och intyg. Hittar du inte den blankett du söker får du gärna kontakta vår kundservice.

Observera att alla blanketter för skador finns under de olika skadorna under anmäl skada.

Behöver du ett Grönt Kort kan du beställa det här.

Du kan beställa det gröna kortet via vår kundservice eller genom formuläret som ligger längst ner på denna sida. För att kunna genomföra beställningen måste din försäkring vara betald.

Ett grönt kort är ett intyg på att du har en gällande trafikförsäkring. Detta är bra att ha med dig om du ska resa med din bil utomlands i vissa länder.

Mer information om grönt kort finns på trafikförsäkringsföreningens hemsida.

När du reser till vissa länder med bil kan du behöva ha med dig ett grönt kort. Det vanligaste är dock att du inte behöver ha med dig ett sådant kort. På Trafikförsäkringens hemsida hittar du information om i vilka länder du behöver ett grönt kort.

Till Trafikförsäkringsföreningens (TFF) information om Grönt kort

Tryck här om du vill beställa ett Grönt Kort

Du kan själv fylla i och skriva ut ett servicekort (resebevis) för dig nedan. Ladda bara ner servicekortet och fyll i ditt försäkringsnummer, som du hittar på ditt försäkringsbesked (står längst upp till höger) och se till att försäkringen är betald. Med servicekortet har du ett intyg på att du har en hemförsäkring där en reseförsäkring ingår.

Servicekort (PDF)

Om du inte kan skriva ut ditt servicekort själv är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Servicekort
När du reser till länder utanför EU/EES och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring. Har du en gällande hemförsäkring hos oss ingår reseförsäkring i upp till 45 dagar per resa.

För att intyga att du har en gällande hemförsäkring där en reseförsäkring ingår behöver du ha med dig ett servicekort på resan. Fyll i och skriv ut ditt Servicekort här.

Telefonnummer
Spara även ner telefonnumret till vår samarbetspartner SOS International: +45-70105050. Det kan vara bra att ha om du behöver hjälp med en akut skada.

Behöver du kontakta oss via telefon när du befinner dig utomlands ringer du +46-10 4900 999.

Du beställer det europeiska sjukförsäkringskortet via Försäkringskassan. Kortet är värdefullt att ha och fungerar som en förlängning av din hemförsäkring utomlands vid resor inom EU, Schweiz eller Storbritannien. Kortet kallas ibland även för EU-kortet och ger dig rätt till nödvändig medicinsk vård på resande fot.

Det europeiska sjukförsäkringskortet är gratis och har i regel en giltighetstid på tre år. Observera att barn behöver ha egna EU-kort.

Det kan ta upp till tio dagar att få hem ditt kort. Därför är det en god idé att beställa ett europeiskt sjukförsäkringskort i

Till beställning av det Europeiska Sjukförsäkringskortet

Om du ska åka till ett annat EU/EES-land eller Schweiz bör du ta med dig det Europeiska Sjukförsäkringskortet. Det ger dig rätt till nödvändig sjukvård i andra EU/EES-länder på samma ekonomiska villkor som invånarna i det landet har. På resor inom Norden behöver du inte ta med dig något kort. Mer information om det Europeiska Sjukförsäkringskortet och hur du beställer det.

Din hemförsäkring inkluderar en reseförsäkring som är giltig under de första 45 dagarna av din resa.

Vill du ha ett extra reseskydd kan du välja att teckna vår tilläggsförsäkring Resextra. Läs mer om vad som gäller för din hemförsäkring utomlands och om vad som ingår i vår hemförsäkring med Resextra.

Ja, i vår hemförsäkring ingår det alltid ett reseskydd – det vill säga en reseförsäkring, som ger dig och dina familjemedlemmar ett skydd på resan. Du kan även teckna ett utökat reseskydd med vår tilläggsförsäkring Resextra.

Du kan läsa mer om reseskyddet som ingår i hemförsäkringen och Resextra under vår Hemförsäkring.

• Vid sjukdom/olycksfall, kontakta SOS International för godkännande
av vård/behandling.
• Se till att du får ett läkarintyg från läkare på vistelseorten om du blir sjuk eller
råkar ut för ett olycksfall.
• Spara alla kvitton från eventuella utlägg du behöver göra.
• Gör polisanmälan på plats om du blivit utsatt för ett brott.
• Kontakta transportbolaget (flygbolag, bussbolag etc) om ditt bagage blir försenat.

Ja, det gör det alltid. Priset du får av oss är det pris som du i slutändan betalar.

Hemförsäkringen gäller för dig som försäkringstagare och för dina familjemedlemmar. Med familjemedlemmar menar vi make/maka, registrerad partner, sambo, barn och föräldrar som bor och är folkbokförda på försäkringsstället samt delar ditt hushåll. För familjemedlem, enligt definition ovan, som delar ditt hushåll men av juridiska skäl inte kan folkbokföra sig på försäkringsstället gäller försäkringen utan krav på folkbokföring. Barn under 18 år omfattas alltid av försäkringen under den tid de vistas hos dig, om ersättning inte kan fås från annan försäkring.

Läs mer i villkoren för vår hemförsäkring här.

Nej, den som står som ägare till bilen i vägtrafikregistret måste även vara försäkringstagare.

Se till att du får ett läkarintyg om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall och behöver uppsöka läkare. Spara alla kvitton från eventuella utlägg du behöver göra.

Gör en polisanmälan om du blivit utsatt för ett brott. Kontakta transportbolaget (flygbolag, bussbolag etc.) om ditt bagage blir försenat.

Vi akut skada utomlands kan du dygnet runt kontakta vår samarbetspartner SOS International på telefonnummer +45-70 10 50 50.

Information om hur du anmäler en skada som inträffat på resa finns här.

Information om hur du går till väga för att anmäla en skada finns under Anmäl skada. Klicka på den skadehändelse som din skada berör för att få skadeblanketter och instruktioner om hur du bör gå till väga.

Om du råkar ut för en skada ska du anmäla den till oss så snart du kan. Beroende på vilken skada eller händelse du vill anmäla till oss kan anmälan ske på olika vis – via telefon, mail, eller post.

Information om hur du bör anmäla din skada finns under Anmäl skada. Klicka på den skadehändelse som din skada berör för att få skadeblanketter och instruktioner om hur du bör gå till väga.

Du kan alltid anmäla en akut skada dygnet runt. Efter våra telefontider kopplas du automatiskt vidare till vår skadejour.

Om du har övriga frågor om din skada är du välkommen att kontakta oss.