Din skada – vårt jobb

När du som kund anmäler en skada till oss händer flera olika saker. Framför allt är det först då som du som kund faktiskt använder din försäkring och vi börjar jobba för att reglera din skada med bästa möjliga service.

Så funkar det

Beroende på vilken typ av skada du anmäler sker regleringen på olika sätt. Längre ned på denna sida ger vi ett exempel på hur skaderegleringen fungerar vid en bilskada. Om du drabbas av en skada så behöver du anmäla den till oss – här anmäler du din skada.

Självklart stävar vi efter att reglera varje skada så att den kan avslutas så snart som möjligt. Både för din och för vår skull. Ibland är det dessvärre inte så enkelt, till exempel när flera parter är inblandade. Då kan det ibland ta lite längre tid. Har du frågor kring ditt skadeärende kan du när som helst kontakta skadeavdelningen för att få svar.

Vår skadeprocess

Vårt mål är att hantera varje skadeärende så snabbt och smidigt som möjligt efter att vi mottagit din skadeanmälan. Våra skadereglerare återkommer vanligtvis till dig inom 24 timmar (under vardagar) efter att du anmält din skada till oss. Självklart gör vi alltid vårt yttersta för att du ska vara så nöjd som möjligt med vår skadehantering. Det är viktigt för oss. Samtidigt som vi försöker reglera din skada med minsta möjliga miljöpåverkan.

En av de vanligaste skadorna som anmäls till oss är skador på bilar – att man kör på något av misstag. Här nedan ser du ett exempel på hur vår skadeprocess ser ut vid en sådan händelse.

1. Skadeanmälan

Du anmäler din skada via vår hemsida, telefon eller e-post.

2. Återkoppling

Vi återkommer till dig med information om vad som kommer att hända och ber dig att kontakta någon av våra avtalsverkstäder via vår hemsida för att du ska hitta den verkstad som passar dig bäst.

3. Skadan inspekteras

Beroende på din skada så kommer verkstaden antingen att be dig att komma in med bilen eller mejla bilder på skadan. Verkstaden återkommer därefter om när bilen kan lämnas in och när den kommer att vara klar.

4. Granskning av kalkyl

Verkstaden skickar en kalkyl till oss över din skada som vi granskar. När vi godkänt kalkylen så informerar vi dig om din självrisk som du behöver betala.

5. Bil lämnas på verkstad

Verkstaden beställer rätt reservdelar för din bil och informerar dig om när du kan lämna in din bil. Om miljöhyrbil ingår i din försäkring så kommer du att få tillgång till en hyrbil under den tid din bil är på verkstaden.

 

6. Din bil är klar

Verkstaden kontaktar dig när din bil är färdigreparerad och klar. Du betalar din självrisk direkt till verkstaden när du hämtar din bil. Därefter skickar verkstaden fakturan till oss och vi avslutar skadeärendet.

 

Behöver du hjälp med att välja hemförsäkring?

Ställ dina frågor till oss så hjälper vi dig personligen!

Till Kundservice