När BRÅ presenterade den preliminära statistiken för första halvåret 2023 kunde man se att antalet anmälda brott ökat jämfört med samma period 2022. Den kategori som ökat mest var bedrägeribrott. Bland bedrägeribrotten var det brottstyperna kortbedrägeri och bedrägeri genom social manipulation som ökade mest.
Kortbedrägeri innebär att ett betal- eller kontokort olovligen används av någon annan än kortets innehavare. Det sker antingen genom att man kommit över uppgifter såsom kortnummer och cvv-kod och på så sätt kan använda kortet för olika köp, alternativt genom köp eller kontantuttag med ett fysiskt kort. Vanliga tillvägagångsätt är också att bedragaren skickar bluffmejl eller sms och ber om verifiering av olika kortuppgifter. Detta kallas phishing (mejl) eller smishing (sms).
Social manipulation är en nyare och mer sofistikerad form av bedrägeri där människor luras till att utföra handlingar eller avslöja känslig och privat information. Det är vanligt att dessa bedragare utnyttjar vårt förtroende för myndigheter och auktoriteter, så kallade befogenhetsbedrägerier. Befogenhetsbedrägerier sker dessutom gärna i kombination med en påstådd stressfaktor där offret känner press att agera snabbt.
Bedragaren utger sig ofta för att vara en person med befogenhet att ta kontakt – oftast från en myndighet, en bank eller ett företag där offret är kund. Eftersom offret tror att förfrågan kommer från en pålitlig avsändare kan bedragaren lura till sig privata uppgifter och koder som ger tillgång till konton eller privat information. Jonas Hammarlund, säkerhetsexpert på Tenerity, har arbetat som id-agent i över tio år. Han och kollegorna på Tenerity arbetar med att hjälpa kunder som drabbats av olika typer av identitetstölder och ser en tydlig trend bland dagens ärenden. Om du tappat bort din bilnyckel kan det vara mer än själva nyckeln som behöver ersättas. Moderna bilar har ofta avancerade låssystem och en förlorad nyckel kan innebära en säkerhetsrisk. Omkodning av en bilnyckel förhindrar att den borttappade nyckeln används för att stjäla din bil.
– Social manipulation blir allt vanligare och bedragarna är väldigt skickliga på att skapa förtroende hos sina offer. Dagens bedragare kan till exempel först utföra ett mindre kort- eller id-bedrägeri för att sedan följa upp med att kontakta samma offer en tid senare. Bedragaren uppger sig då för att ringa från banken eller polisen och säger att man vill följa upp det tidigare ärendet. Eftersom bedragaren själv utfört dessa bedrägerier kan hen hänvisa till specifik information vilket gör att kunden känner sig trygg nog att svara på personliga frågor och klicka på länkar, som i sin tur öppnar för fortsatta bedrägerier i kundens namn, säger Jonas.
– Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att inte dela känslig information med någon som kontaktar dig, oavsett varifrån de säger sig ringa, fortsätter Jonas.
Råd för att inte bli lurad
- Logga inte in någonstans med din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig eller som du pratar med i telefon.
- Ge aldrig ut dina koder till bank-id, dina kort- eller kontouppgifter eller andra känsliga uppgifter till någon.
- Kontrollera alltid med de officiella källorna om du oväntat blir kontaktad av någon myndighet eller organisation via telefon, sms eller mejl. Klicka inte på länkar.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett vem personen säger sig vara eller vart den uppger sig ringa från.
- Lita inte på någon som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet och använda den för att lura dig.
- Om du blir utsatt – gör en polisanmälan.
Källa: Tenerity
Id-skydd
I WaterCircles hemförsäkring ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för en id-kapning. Utan extra kostnad har du tillgång till support dygnet runt med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.
Läs mer om id-skydd i vår hemförsäkring